Ralli – autokilpailujen suosikkeja

Kansan laji

Ralli on meillä Suomessa erittäin suosittu autourheilulaji jossa on vuosien varrella ollut useita suomalaisia kuljettajia aivan lajin huipulla, itseasiassa Suomi on jo kymmenien vuosien ajan ollut aivan lajin kärkimaita. Rallikilpailut käydään ulkona yleensä ihan tavallisilla teillä ja tavallisen näköisillä autoilla, jotka kuitenkin ovat ainakin lajin huipputasolla viimeiseen saakka rakenneltuja ja ääriinsä viriteltyjä. Lajille tyypillisiä ovat kilpailuissa ajettavat suorat, sekä suljetuilla alueilla ajettavat erikoiskokeet, jotka yhdessä muodostavat rallikilpailujen pisteytyksen.

Rallissa luokkia on useita, ja sitä on mahdollista harrastaa jo pienemmälläkin budjetilla esimerkiksi jokamiesluokassa eli jokkiksessa, jossa kilpailuun osallistuneilla autoilla on myyntivelvoite. Lajin ammattilaiset puolestaan kisaavat MM-tasolla, ja yksi kisojen huipuista järjestetään Suomen Jyväskylässä kesän lopulla, Neste Oil Ralli.

Rallin varhainen historia

Rallikilpailut ovat saaneet alkunsa maantiekilpailuilla, joita harrastettiin autourheilulajin alkuvuosina. 1894, jolloin Suomessa ei autoja edes liiemmälti vielä ollut, järjestettiin Ranskassa Pariisin ja Rouenin välillä kaikkien aikojen ensimmäinen virallinen autokilpailu, pituudeltaan 128 kilometriä. Autoja tässä ensimmäisessä kilpailussa oli mukana 19, joista bensiinillä kulki yhdeksän, ja kymmenen höyryvoimalla. 1896 puolestaan järjestettiin Iso-Britanniassa autokilpailu, jossa matkana oli ajo Lontoon ja Brightonin välillä. Nykyisinkin kuuluisa Monte Carlon Ralli puolestaan oli ensimmäistä kertaa vuonna 1911, joskin se oli vielä tuolloin lähinnä rikkaiden turistien huviajeluksi tarkoitettu tapahtuma.

Näistä ensimmäisistä kilpailuista mallia ottaneena alkoi kiinnostus autourheiluun levitä pohjoisempiinkin maihin, ja Pohjoismaiden ensimmäinen maantiekilpailu ajettiin Ruotsissa vuonna 1904. Suomessa kisailtiin ensimmäisen kerran puolestaan 1910 Viipurissa, jäälle tehtyä 800 metrin pituista rataa ympäri 12 kertaa ajamalla. Nämä olivat kuitenkin vielä hieman erilaisia ajoja varsinaisiin rallikisoihin verrattuna.

Suomalaisia oli mukana jo vuosina 1934 sekä 1935 Monte Carlo -ralleissa, ja ihka ensimmäinen varsinainen oma rallikilpailu järjestettiin Suomessa vuonna 1951, jolloin oli ensimmäisten Jyväskylän Suurajojen aika. Järjestäjänä kisoissa oli Suomen Autoklubi, jonka Jyväskylän osasto tarttui ripeästi esille tulleeseen ehdotukseen kisojen saamiseksi Suomeen. Vuodesta 1959 lähtien on Suomessa ajettu rallin Suomenmestaruussarjaa, ja samana vuonna Jyväskylän suurajot olivat myös osa EM-sarjaa. MM -sarjan osakilpailuksi Suurajot pääsi heti sarjan alusta eli vuonna 1973, samoin kuljettajien MM-sarjaan vuonna 1979.

Nopeasti muuttuva laji

Rallikilpailut saivat nopeasti kansan suosion, ja yleisömäärät sekä kilpailevien autojen määrät kasvoivat nopeaa tahtia. Tämän vuoksi kilpailuissa oli pakko alkaa kiinnittää huomiota turvallisuuseikkoihin, ja melko pian 1950 -luvulla alettiinkin rallikilpailuissa osana kilpailuja järjestää erikoiskokeita alueilla jotka oli kokonaan suljettu muulta liikenteeltä. Myös kisojen markkinavoimat huomattiin melko pian, ja kun raha alkoi liikkua muussakin kuin palkinnoissa, ja oli rallitallien perustamisen vuoro sekä sponsorivoimin ja mainostilaa myymällä hankittiin lisärahoitusta autojen varusteluun. Yksityiset yrittäjät jäivätkin melko pian pois suuremmista rallikilpailuista tämän kehityksen myötä. Harrastuspuolella on kuitenkin pystytty säilyttämään lajin harrastelijamaisuus tiettyjen sääntöjen myötä.

Tärkeä rallitiimi

Ralliauton tiimiin kuuluu ensinnäkin autokunta, eli kuljettaja ja kartanlukija, joka toimii tarvittaessa myös kakkoskuljettajana, harvemmin kuitenkin käytännössä. Nykyisin kartanlukijan yksi merkittävä rooli on lukea (ja usein myös laatia) erikoiskokeen nuotit, jonka mukaan kokeet suoritetaan. Kartanlukija myös pitää huolta auton saapumisesta tarkastusasemille vaaditusti, sekä hoitaa kilpailuun liittyvistä asiakirjoista.

Toinen tärkeä osa suurempia kisoja ajavien tallien rallitiimiä on huoltohenkilökunta, joka hoitaa auton huollot esimerkiksi erikoiskokeiden väleissä. Tällöin korjataan autoon mahdollisesti tulleita vikoja ja vaurioita, ja säädetään autoa optimaaliseen kuntoon. Huoltohenkilökuntaan kuuluu yleensä monia autoalan osaajia mekaanikoista insinööreihin.

Harrastuspuolella voi kilpailuun osallistua pienelläkin tiimillä tai kaveriporukalla, kuitenkin kuljettaja ja kartanlukija ovat minimivaatimus, ja usein mukaan saadaankin helposti koottua lajista kiinnostuneita osaajia mukavan harrastuksen ympärille puuhaamaan.