Formula 1 -osakilpailu Suomeen?

Autourheiluun liittyviä uutisia tulee päivittäin useita, ja niistä on mielenkiintoista poimia muutamia ajankohtaisia otsakkeita makusteltavaksi ja ajatuksia herättämään. Huomion kiinnitti heti ensimmäisenä otsikot, joissa kerrotaan formulasirkuksen kiinnostuneen Suomesta. Asiantuntijat vieläpä vahvistivat, että todellisia mahdollisuuksia siihen on. Omistajavaihdoksen ja uuden taloudellisen toimintamallin myötä rahoituksen Kymenlaaksoon Iittiin saaneen autourheiluradan Kymi Ringin uskotaan valmistuessaan olevan jatkossa potentiaalinen paikka järjestää jopa Formula 1 -osakilpailu Suomessa. Suomesta on ponnistanut monta merkittävää formulakuskia, mutta omaa formulakisakelpoista rataa ei ole vielä ollut. Tälläkin hetkellä suomalaiset F1-kuljettajat ovat maailman pistesijoituksissa kärjessä.

Kymi Ring on saanut jo moottoripyöräilyn MM-osakilpailun järjestämisoikeuden, ainakin näin uutisartikkeleiden myötä saattaa päätellä, ja ne olisivatkin oiva ponnahduslauta ja harjoitus saada paikalle myös vuosittainen megatapahtuma formulakisat. Näiden massatapahtumien suurimmat haasteet lienevät kuitenkin itse radan valmistumisen jälkeen kisajärjestelyjen infrastruktuurissa. Tapahtumat keräävät todella satoja tuhansia ihmisiä paikan päälle, ja kaikille tarvitaan hyvätasoiset palvelut majoituksineen, ravintolapalveluineen, ja hygieniatiloineen. Aivan mikä tahansa nakkikioski-bajamaja tasoinen tarjonta ei siis ole riittävä.

Palveluja tarvitaan kuitenkin vain jokunen päivä vuodessa, eli todellista haastetta vielä matkassa on. Mutta toivotaan parasta, sillä johan olisi aikakin saada Suomi maailmankartalle myös kansainvälisen tason tilaisuuksien järjestämisessä, ja onhan meillä jo annettu vahvaa näyttöä osaamisesta esimerkiksi tämän vuoden huippujohtajien tapaamisjärjestelyjen myötä. Massatapahtumia Suomessa on kuitenkin vuosittain muitakin, Neste Oil Rallista herätysjuhliin, melkoisia järjestelyihmeitä nekin joissa vakiintunutta osaamista jo löytyy. Tietysti järjestelyjen tasosta voidaan olla montaa mieltä, riittävätkö niiden kaltaiset resurssit autourheilun luksusluokan kilpailuihin, luksusluokan palveluineen.

Rallimekaanikkokoulutusta tarjolla

Kymenlaaksoon sijoittuu myös toinen kiinnostava tuore uutinen, jossa kerrotaan Tommi Mäkinen Racing Oy:n aloittaneen yhteistyön rallimekaanikojen koulutuksen tiimoilta Kouvolan ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa. Jo aiemmin on Kouvolassa koulutettu autourheilumekaanikkoja Formula 4 -sarjaan, joten siellä on hyvät lähtökohdat ja erityisosaamista rutkasti pohjalla tätä uutta koulutuslinjaa varten.

Suomessa on rallimaana paljon lajin harrastajia, ja autojen suunnittelu, rakentelu ja etenkin huoltotoiminta on pyörinyt pitkälti harrastuspohjalta. Toki osaavaa autoalan koulutusta saa nykyisinkin miltei joka kunnassa ja kaupungissa, mutta ralliautoilussa on aivan omia erityispiirteitään, joihin tässä aivan uudenmuotoisessa alan koulutuksessa nyt aletaan erityisesti painottaa. Esimerkiksi runsas hiilikuitutöiden määrä on yllättänyt monet jo opiskelujen alkuvaiheessa, samoin lasikuituosien työstö. Lisäksi hyvä kielitaito ja kansainvälinen pärjääminen, paineensietokyky, ensiaputaidot ja turvallisuusosaaminen ovat asioita joihin autourheilumekaanikkokoulutuksessa keskitytään teknisen puolen osaamisen lisäksi.

Tekniikka on autourheilussa monesti edelläkävijänä tavallisiin henkilöautoihin nähden, eli uusia asioita testataan ensin urheiluautoissa ennen kuin niitä sitten soveltuvin osin tuodaan myös tavallisiin henkilöautoihin. Tämän vuoksi alan mekaanikkojen tulee olla valmistuttuaan huippuosaajia, ja osa heistä tulee sijoittumaan työelämässä autojen rakennuspuolelle, osa taas varsinaisiin huoltohommiin tien päälle ja kisapaikoille.

Uuteen koulutukseen oli odotettu hieman enemmän nimenomaan rallipuolesta kiinnostuneita ja alan kokemusta omaavia hakijoita, mutta nyt linjalle valittiin kuusi opiskelijaa. Koulutuksen maksullisuus ja paikkakuntasidonnaisuus tietysti saattoivat karsia hakijoita, sillä nyt valitutkin tulevat eri puolilta Suomea. Mutta ammatissa työskentely itsessäänkin vaatii matkustelua, ja sitä tuskin pystyy tekemään aivan oman kodin liepeillä.

Koulutus on siis maksullinen, noin 2 100 euroa per opiskelija (EU:n kansalainen, sen ulkopuolelta tulevalle 15 000 euroa), ja hinta kattaa paitsi osan opiskelijan asumisjärjestelyistä, myös matkoja harjoituspaikoille varikoille ja kilpailuihin. Hyvin mielenkiintoiselta tämä opintolinja kyllä vaikuttaa, ja toivotaan että tulevaisuudessa saadaan meiltä maailmalle myös paitsi huipulla menestyviä kuskeja, niin lisäksi huippumekaanikkoja kilpailukentille.